PRESSEMELDING 16.04.21

PRESSEMELDING

«Borg CO2 og Northern Lights inngår samarbeid om karbonfangst og lagring»

 Borg CO2 og Northern Lights har signert en intensjonsavtale om utvikling av CO2-fangst, transport og lagringsløsninger for industribedrifter i Fredrikstad, Sarpsborg og Halden.

For press release in English, press here.

Borg CO2 er et samarbeidsprosjekt mellom 18 partnerbedrifter, inkludert Norske Skog Saugsbrugs, FREVAR, Sarpsborg Avfallsenergi, Kvitebjørn Bio-El og Borregaard, samt Borg Havn som vert for en fremtidig CO2 terminal. Prosjektet har siden januar 2018 kartlagt muligheten for etablering av karbonfangst og lagring (CCS) fra utslippskilder i Fredrikstad, Sarpsborg og Halden. Industribedriftene i CCS-klyngen sysselsetter ca. 1400 personer og står for årlige utslipp av nesten 700 000 tonn CO2. Prosjektet ser på mulighet for fangst og lagring av opptil 90% av utslippene (630.000 tonn).

CO2-en planlegges transportert fra industribedriftene til en felles terminal ved Borg Havn (Øra i Fredrikstad) og vil derfra transporteres med skip til en mottaksterminal i Øygarden for midlertidig lagring, før den transporteres for permanent lagring i et reservoar som ligger 2600 meter under havbunnen.

Northern Lights leverer transport og lagring av CO2 som en tjeneste og har som målsetting å muliggjøre utslippsfri industriproduksjon i Europa. Selskapet eies av Equinor, Total og Shell.

-          Samarbeidet med Northern Lights er viktig for det videre arbeidet i utviklingen av fangst- og lagringsløsninger i regionen. Uten det pionerarbeidet Northern Lights har gjort i å etablere et tredjepartslager hadde det ikke vært mulig å etablere karbonfangst i vår region, sier Tore Lundestad, daglig leder i Borg CO2 og Havnedirektør i Borg Havn.

På bildet: Tore Lundestad, daglig leder i Borg CO2 og Havnedirektør i Borg Havn (Foto: Borg CO2)

På bildet: Tore Lundestad, daglig leder i Borg CO2 og Havnedirektør i Borg Havn (Foto: Borg CO2)

 -          Vi er utrolig glade for dette samarbeidet. CO2-håndtering er viktig for å nå målene i Parisavtalen og utslippsfri industriproduksjon blir et viktig konkurransefortrinn i fremtidens Europa. Northern Lights kan tilby sikker og permanent lagring av CO2 og dersom dette prosjektet blir realisert vil det bidra til å bevare og skape nye klimanøytrale industriarbeidsplasser i regionen, sier Børre Jacobsen, administrerende direktør i Northern Lights.

På bildet: Børre Jacobsen, administrerende direktør i Northern Lights (Foto: Øivind Haug)

På bildet: Børre Jacobsen, administrerende direktør i Northern Lights (Foto: Øivind Haug)

Borg CO2 er i ferd med å ferdigstille mulighetsstudiet som involverer 18 partnere fra blant annet prosessindustri, avfall, logistikk, energi, teknologileverandører og akademia. Stormkast Utvikling ved Pål Mikkelsen, samt Norsk Senter for Sirkulær Økonomi ved Camilla Brox leder prosjektet.

På bildet: Pål Mikkelsen, Stormkast Utvikling samt leder av Styringsgruppen & Strategi og fagutvalget i Borg CO2.

På bildet: Pål Mikkelsen, Stormkast Utvikling samt leder av Styringsgruppen & Strategi og fagutvalget i Borg CO2.

Sammen, og med støtte fra CLIMIT[1], har partnerne bidratt til å kartlegge grunnlaget for etablering av en ny lønnsom industri basert på karbonfangst og har utarbeidet gode forretningsmodeller som det nå jobbes videre med. Erfaringsoverføring og støtte fra Fortum Oslo Varmes karbonfangstprosjekt på Klemetsrud har vært, og er, et viktig fundament i arbeidet.

Det blir arrangert en virtuell pressekonferanse fredag 16. april klokken 8:30. Arrangementet streames på www.borgco2.no.

[1] CLIMIT, et samarbeid mellom Gassnova og Forskningsrådet, er det nasjonale programmet for forskning, utvikling, pilotering og demonstrasjon av CO2-håndteringsteknologier. Programmet utføres i samarbeid mellom Norges Forskningsråd og Gassnova.


Fakta om Northern Lights

  • Northern Lights leverer transport og lagring av CO2 som en tjeneste og har som målsetting å muliggjøre utslippsfri industriproduksjon i Europa.

  • Utbyggingsplanen for Northern Lights ble godkjent av Olje- og energidepartementet 9 mars 2021.

  • Prosjektet omfatter transport, mottak og permanent lagring av CO2 i et reservoar i nordlige del av Nordsjøen.

  • Northern Lights har i første omgang kapasitet til å transportere, injisere og lagre opp mot 1,5 millioner tonn CO2 per år. Når CO2-en er fanget, vil den bli transportert med en ny type tilpassede skip, injisert og permanent lagret 2.600 meter under havbunnen i Nordsjøen.

  • Anlegget skal etter planen settes i drift i 2024.

  • Mottaksterminalen for CO2 bygges i Naturgassparken industriområde i Øygarden kommune.

  • Det foreligger planer om å øke kapasiteten til 5 millioner tonn per i en andre utbyggingsfase.

  • Northern Lights bygges og driftes av Northern Lights JV DA. Selskapet eies av Equinor, Norske Shell og Total E&P Norge.

Nettside: www.norlights.com

Illustrasjon: Northern Lights

Illustrasjon: Northern Lights

Foto: Øygarden (Northern Lights)

Foto: Øygarden (Northern Lights)

Foto: Mudring i bukten, Øygarden (Northern Lights)

Foto: Mudring i bukten, Øygarden (Northern Lights)


Fakta om Borg CO2

 Borg CO2 er registrert som datterselskap av Borg Havn IKS, og selskapets formål er å organisere, utvikle, vurdere, planlegge og kartlegge for testing av teknologi for karbonfangst og lagring, primært for industrien i Østfold. Selskapet har siden årsskiftet 2017/2018 jobbet med å kartlegge mulighetene for etablering av karbon­fangst og lagring i en industriklynge på Østlandet.

Prosjektet har 18 partnere fra bla. prosessindustri, avfall, logistikk, energi, teknologileverandører og akademia. Mange av de sentrale aktørene innen karbonfangst deltar sammen med viktige lokale og regionale bedrifter:

Borg Havn, FREVAR KF, NORSUS, Kvitebjørn Bio-El, Fortum Oslo Varme, EGE Oslo, Stormkast Utvikling, Equinor, IFE, CO2 Capsol, Borregaard, Acinor, Compact Carbon Capture, Biobe, Norske Skog Saugbrugs, Østfold Energi, Geminor og Sarpsborg Avfallsenergi.

 Det er kartlagt et fangstpotensiale på opptil 630.000 tonn CO2/år fra 5 kilder i regionen og det jobbes med å få til en felles terminal ved Borg Havn (Øra, Fredrikstad).

På bildet: Illustrasjon viser mulig lokasjon for landterminal, ved Borg Havn (Øra, Fredrikstad) med liggende tanker (Foto: Borg CO2)

På bildet: Illustrasjon viser mulig lokasjon for landterminal, ved Borg Havn (Øra, Fredrikstad) med liggende tanker (Foto: Borg CO2)